Persian Arabic Chinese (Simplified) English French German Russian Spanish

منو اصلی

ورود ثبت نام

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *
کد امنیتی *
Reload Captcha

اوقات شرعی

     

به گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان چهارمحال‌وبختیاری

 علیرحم شایان امروز 26 تیر 96 اظهار کرد: متولد سال 1315 شمسی در روستای دزک از توابع شهرستان کیار، ساکن فعلی فرخشهر، بازنشسته سازمان غله و دارای مدرک تحصیلی دیپلم ادبی قدیم و همطرازی لیسانس فنی هستم و رشته‌های نویسندگی، شعر، تعزیه، خطاطی، تعزیه‌خوانی و شاهنامه‌خوانی را از 1322 آغاز کردم. او ادامه داد: فعالیت تعزیه‌خوانی را که از کودکی شروع کرده بودم، در سنین بالاتر شهادت‌خوان شدم و در 15 سالگی سمت معین‌الکبار و فهرست‌گردان نیز به‌من واگذار شد و تا سال 1342 ادامه داشت که در این مدت تعداد 80 مجلس نسخه تعزیه‌(شبیه‌خوانی) دست‌نویس کردم که 30 مجلس آن در آرشیو اینجانب موجود است. شاهنامه‌خوانی را از دوران مکتب شروع کردم و تا زمان سکونت در روستا این فعالیتم ادامه داشت که با توجه به نبود رادیو و تلویزیون در شب‌نشینی‌ها و سایر گردهمایی‌ها اجرا می‌کردم، ضمن اینکه به خواندن کتب دیگری مانند خسروو‌شیرین، لیلی‌ومجنون خمسه‌نظامی و فلک‌نازوخورشیدآفرین، امیرارسلان‌رومی، مثنوی مولوی و طوفان‌الکباء جوهری و ... که معمول بود مبادرت داشتم. این هنرمند مذهبی استان عنوان کرد: از سال 1343 تا 1363 ساکن تهران شدم اما در این مدت از هنرهای فوق‌الذکر کناره‌گیری نکردم تا اینکه پس از بازنشستگی به چهارمحال‌وبختیاری مهاجرت کردم و در سال 1375 از سوی اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان جهت سامان‌دهی به این هنر مذهبی و بومی دعوت به همکاری شدم. در آن زمان فقط دو گروه تعزیه‌خوان رسما تحت نظارت این اداره‌کل فعالیت داشت که اینجانب ضمن فعالیت در امر مکاتبات، اقدام به توسعه گروه‌ها از طریق فراخوان گروه‌های مختلف در شهرها و روستاها که به اداره‌کل ارشاد اسلامی استان مراجعه کرده بودند کردم تا در صورت واجد شرایط‌‌بودن مجوز آن‌ها صادر شود که با استقبال بی‌نظیر مواجه شد و به‌فاصله حدود دو سال تعداد گروه‌های دارای مجوز به 114 گروه رسید که به عضویت کانون تعزیه‌ پذیرفته شدند.

* 166 گروه تعزیه فعال در استان

شایان اعلام کرد: در حال حاضر تعداد گروه‌های دارای کارت شناسایی عضو رسمی کانون تعزیه استان چهارمحال‌وبختیاری 166 گروه است و هر ساله در ماه‌های محرم و صفر و همچنین در سایر مناسبت‌ها با اخذ مجوز در محل‌های خود یا تعزیه‌سرای استان اقدام به اجرای تعزیه‌‌ می‌کنند. بازدید و سرکشی مستمر از این گروه‌ها نیز به‌عمل می‌آید و در سال‌های قبل برای سرپرستان گروه‌ها کلاس‌های توجیهی تشکیل و پس از پایان آن آزمون برگزار و گواهی قبولی صادر شد.

* الگوگیری جوانان مهم‌ترین دستاورد مسابقات تعزیه‌خوانی

او بیان داشت: از سال 75 تا 93، 15 سوگواره عاشورایی در مرحله استانی اجرا شد که در هر سوگواره 10 الی 12 گروه شرکت داشتند. این سوگواره‌ها علاوه‌بر توجه به آموزش معنویات، جنبه مسابقه و رقابت سالم نیز دارد که با اخذ نمراتی توسط هیأت داوران در پایان هر سوگواره، هنرمندان برتر هر نقش مانند اولیاخوان، حزین‌خوان، کودک‌خوان و مخالف‌خوان به مقام اول، دوم و سوم دست‌می‌یابند که با اهدای لوح تقدیر و جوایز از آن‌ها تقدیر می‌شود. افزایش مطالعه مجریان تعزیه و الگوگیری سایر جوانان و نوجوانان از دستاوردهای مهم این برنامه‌ها است. این تعزیه‌خوان پیشکسوت استان چهارمحال‌وبختیاری تشریح کرد: علاوه بر سوگواره‌ها‌ی 15گانه عاشورایی یک سوگواره فاطمیه در ایام فاطمیه، سه سوگوراه علوی در ماه مبارک رمضان، دو اجرای حماسی در هفته دفاع مقدس و یک همایش بزرگداشت جهت پیشکسوت تعزیه مرحوم سیدعبدالباقی‌دهکردی معروف به حاج‌صولت طی سال‌های گذشته در استان انجام شد اما متاسفانه از سال 93 تاکنون به‌علت عدم وجود اعتبار سوگواره‌ اجرا نشده‌است. او اضافه کرد: در سال 82 یکی از گروه‌های زیرمجموعه کانون تعزیه موسوم به گروه «قمربنی‌هاشم طاقانک»، در سومین سوگواره سراسری احرار مشهد پذیرفته شد و با اجرای 5 مجلس تعزیه مقام اول کشوری را به‌خود اختصاص داد.

*دریافت 26 فقره لوح تقدیر و سپاس در 22 سال

شایان افزود: در طول 22 سالی که مدیر اجرا، داور و مسؤل سایر امور کانون تعزیه استان بودم به دریافت 26 فقره لوح تقدیر و سپاس نائل شدم. او گفت: در مورد مقایسه هنر تعزیه‌خوانی با سایر هنرهای نمایشی و تئاتر، تعزیه از لحاظ نمایشی در بعضی موارد با سایر هنرهای نمایشی وجه‌مشترک دارد اما وجه‌‌‌‌‌‌تمایز آن بسیار است. در تعزیه وجهه اجتماعی ظاهری و باطنی تعزیه‌خوان رعایت می‌‌شود که در نمایش‌‍‌های غیرمذهبی و تئاتر ضرورتی ندارد، همچنین ایفاکننده نقش حتی مخالف‌خوان به‌صورت سلیقه‌ای عمل نمی‌کند و ایفاگران نقش ائمه‌معصومین قبل از پوشیدن لباس شبیه‌خوانی  وضو می‌گیرند. این هنرمند مذهبی اظهار داشت: وارد کردن موارد غیرواقعی در متون نسخ توسط افراد ناآگاه که بعضا مشاهده شده، تحریف از اصل موضوع است و متناسب‌نبودن ایفاکننده‌ نقش با شخصیت موردنظر از قبیل صدای مخالف‌خوان اولیاخوان، حزین‌خوان، کودک و نوجوان‌خوان و ... با هم تفاوت دارد که باید در تعزیه رعایت شود.

*نسخ تحریف‌شده اصلاح شد

شایان توضیح داد: برخی نسخ تعزیه در استان که دارای تحریفاتی بود با پیشنهاد من و تشکیل هیات تصحیح با اخذ فتوی از مراجع تقلید مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت. هنر مذهبی تعزیه‌خوانی یک ودیعه الهی در نهاد انسان است و بزرگداشت مقام و اقامه عزای امام حسین(ع) منحصربه ایام خاصی از ماه و سال نیست.او تبیین کرد: متون نسخ قدیم و جدید تعزیه شبیه به هم است، صوت و لحن نیز تغییر نیافته اما در گذشته بدون اینکه با ردیف و دستگاه‌های موسیقی، آوازها، گوشه‌ها و درآمدها آشنایی داشته باشند گفت‌وگوها را اجرا می‌کردند و هنوز نیز با همان لحن اجرا می‌شود.

*انتشار بیش‌از 183 عنوان کتاب

این مولف اضافه کرد: بیش‌از 183 عنوان کتاب منتشر کرده‌‌‌ام  که از این تعداد 10 عنوان تالیف اینجانب با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی به‌چاپ رسیده‌ و مالکیت معنوی جلد اول، دوم و سوم«پارسی‌سرایان بام ایران» نیز به‌ثبت رسیده و صادر شده‌است، همچنین در مورد جلد چهارم نیز درخواست ارائه ‌شده‌است. او افزود: سه سال ناشر نمونه استانی، یک سال ناشر نمونه کشوری، سه سال بازنشسته نمونه استانی، یک سال بازنشسته نمونه کشوری و یک سال عضو نمونه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شدم.

شایان یادآور شد: جمع‌آوری بیش‌از 2 هزار جلد قباله قدیمی که 120 جلد آن مربوط به ایران‌شناسی است و در بانک اطلاعاتی آن ثبت شده‌است و 24 دیوان دست‌نویس در مورد اشعار، گفتارها و شنیدارها و... از دیگر فعالیت‌هایی است که در زمینه فرهنگی مذهبی انجام داده‌ام.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید