Persian Arabic Chinese (Simplified) English French German Russian Spanish

منو اصلی

ورود ثبت نام

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *
کد امنیتی *
Reload Captcha

اوقات شرعی

     

منشوراخلاقي و اداري كارمندان دولت 

این منشور به منظور اشاعه و اعتلای فرهنگ اسلامی و ارزشهاي انساني و سازماني در نظام اداري كشور و نهادينه كردن ابعاد آنها  درانديشه و عمل كارمندان دولت تدوينگر ديده است با اطلاع ازاين كه كارمندان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمتگزاران مردم بايد تمامي تلاش و همت خود را براي انجام هرچه بهتر وظايف شرعي وقانوني و مسؤليتهاي اداري برمبناي باورها و ارزشهاي اسلامي و افزايش سطح رضايتمندي مردم بكارگيرند، خود را ملزم به رعايت اصول و مفاد زير ميدانم:

اصول حاكم بر منشور

 1- اصل برابري: همه شهروندان در برابر قانون برابرند و بايد با همه آنان در شرايط مشابه رفتار يكسان داشت. كارمندان بايد در محدوده و ظايف شغلي خود، امكان دسترسي برابر به خدمات دولتي را براي همه شهروندان فراهم كرده و با آنان بدون هيچ گونه تبعيض رفتار نمايند.

2- اصل حاكميت قانون در مناسبات اداري: همه امور دولتي مبناي قانوني دارد و تصميمات و اقدامات اداري كارمندان بايد براساس احترام به قوانين و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد.

3- اصل شهروند مداري) مردم مداري): هدف غايي از تشكيل سازمانهاي دولتي و استخدام كارمندان، ارائه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است.كارمندان بايد در گفتار، كردار و نگرشهاي خود عنوان «خدمتگزار مردم » را متجلی سازد. کارمندان متعهد هستند كه در تصميم گيريها، انجام وظايف و رفتارهاي خود منافع و ترجيحات مردم و شهروندان و مصالح عمومي را در نظر گيرند و امكان دسترسي راحتتر و عامتر به خدمات دولتي را فراهم نمايند.

4- اصل احترام و اعتماد: كارمندان در تعاملات و رفتارهاي خود با ساير افراد از قبيل مافوقها، زيردستان، همكاران و مراجعان بايد احترام آنان را حفظ نمايند. به انتظارات و احساسات ديگران اهميت قائل شده و برمبناي اعتماد به طرف مقابل عمل كنند.

5-اصل شفافيت: كارمندان بايد تمامي اطلاعات مربوط به امور و فرآيندهاي جاري دستگاههاي اجرايي) به غير از اموري كه در زمره اسناد و اطلاعات طبقه بندي شده قراردارد( را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختيار ذينفعان قرار دهند. اين اطلاعات ضمن مشخص كردن فرآيندهاي سازماني، مبناي پاسخگويي كارمندان به مردم و مراجع ذيصلاح را فراهم ميآورد.

6- اصل پاسخگويي :سازمانهاي دولتيب راي مردم ايجاد ميشوند و بايد در برابر آنان پاسخگو باشند. كارمندان مسئوليت تصميمات و اقدامات خود را برعهده گرفته و درمورد آنها به مردم و مراجع ذيصلاح پاسخگو هستند.

7- اصل عدم سوء استفاده از موقعيت شغلي: كارمندان نبايد از اختيارات و جايگاه شغلي و سازماني خود در جهت منافع شخصي يا گروه خاصي استفاده نمايند. اختيارات شغلي و سازماني بايد فقط براي انجام و ظايف سازماني و در جهت مصالح عمومي بكار گرفته شوند.

8- اصل تعهد و وفاداري به سازمان: كارمندان بايد نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف، مأموريتها و ضوابط آن متعهد و در راستاي تحقق و فادار باشند و با علاقه مندي و تمام توان از طريق انجام صحيح و ظايف و مسؤليتهاي شغلي و سازماني اهداف و ماموريتهاي سازمان تلاش نمايند.

9- اصل بكارگيري مهارت و تخصص: كارمندان بايد تلاش نمايند تا مهارت، دانش و تخصص مربوط به وظيفه شغلي و سازماني خود را فراگرفته و تمام توان فني، تخصصي و حرفهاي خويش را براي انجام بهينه فعاليتهاي شغلي و سازماني بكارگيرند.