Persian Arabic Chinese (Simplified) English French German Russian Spanish

منو اصلی

ورود ثبت نام

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *
کد امنیتی *
Reload Captcha

آمار سایت

کاربران
51
مطالب
772
نمایش تعداد مطالب
1453976

اوقات شرعی

زمان باقی مانده تا عید نوروز

سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان چهار محال و بختیاری،پیشاپیش عید باستانی نوروز را به شما هم میهنان عزیز تبریک و شادباش عرض می نماید

منشوراخلاقي و اداري كارمندان دولت 

این منشور به منظور اشاعه و اعتلای فرهنگ اسلامی و ارزشهاي انساني و سازماني در نظام اداري كشور و نهادينه كردن ابعاد آنها  درانديشه و عمل كارمندان دولت تدوينگر ديده است با اطلاع ازاين كه كارمندان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمتگزاران مردم بايد تمامي تلاش و همت خود را براي انجام هرچه بهتر وظايف شرعي وقانوني و مسؤليتهاي اداري برمبناي باورها و ارزشهاي اسلامي و افزايش سطح رضايتمندي مردم بكارگيرند، خود را ملزم به رعايت اصول و مفاد زير ميدانم:

اصول حاكم بر منشور

 1- اصل برابري: همه شهروندان در برابر قانون برابرند و بايد با همه آنان در شرايط مشابه رفتار يكسان داشت. كارمندان بايد در محدوده و ظايف شغلي خود، امكان دسترسي برابر به خدمات دولتي را براي همه شهروندان فراهم كرده و با آنان بدون هيچ گونه تبعيض رفتار نمايند.

2- اصل حاكميت قانون در مناسبات اداري: همه امور دولتي مبناي قانوني دارد و تصميمات و اقدامات اداري كارمندان بايد براساس احترام به قوانين و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد.

3- اصل شهروند مداري) مردم مداري): هدف غايي از تشكيل سازمانهاي دولتي و استخدام كارمندان، ارائه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است.كارمندان بايد در گفتار، كردار و نگرشهاي خود عنوان «خدمتگزار مردم » را متجلی سازد. کارمندان متعهد هستند كه در تصميم گيريها، انجام وظايف و رفتارهاي خود منافع و ترجيحات مردم و شهروندان و مصالح عمومي را در نظر گيرند و امكان دسترسي راحتتر و عامتر به خدمات دولتي را فراهم نمايند.

4- اصل احترام و اعتماد: كارمندان در تعاملات و رفتارهاي خود با ساير افراد از قبيل مافوقها، زيردستان، همكاران و مراجعان بايد احترام آنان را حفظ نمايند. به انتظارات و احساسات ديگران اهميت قائل شده و برمبناي اعتماد به طرف مقابل عمل كنند.

5-اصل شفافيت: كارمندان بايد تمامي اطلاعات مربوط به امور و فرآيندهاي جاري دستگاههاي اجرايي) به غير از اموري كه در زمره اسناد و اطلاعات طبقه بندي شده قراردارد( را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختيار ذينفعان قرار دهند. اين اطلاعات ضمن مشخص كردن فرآيندهاي سازماني، مبناي پاسخگويي كارمندان به مردم و مراجع ذيصلاح را فراهم ميآورد.

6- اصل پاسخگويي :سازمانهاي دولتيب راي مردم ايجاد ميشوند و بايد در برابر آنان پاسخگو باشند. كارمندان مسئوليت تصميمات و اقدامات خود را برعهده گرفته و درمورد آنها به مردم و مراجع ذيصلاح پاسخگو هستند.

7- اصل عدم سوء استفاده از موقعيت شغلي: كارمندان نبايد از اختيارات و جايگاه شغلي و سازماني خود در جهت منافع شخصي يا گروه خاصي استفاده نمايند. اختيارات شغلي و سازماني بايد فقط براي انجام و ظايف سازماني و در جهت مصالح عمومي بكار گرفته شوند.

8- اصل تعهد و وفاداري به سازمان: كارمندان بايد نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف، مأموريتها و ضوابط آن متعهد و در راستاي تحقق و فادار باشند و با علاقه مندي و تمام توان از طريق انجام صحيح و ظايف و مسؤليتهاي شغلي و سازماني اهداف و ماموريتهاي سازمان تلاش نمايند.

9- اصل بكارگيري مهارت و تخصص: كارمندان بايد تلاش نمايند تا مهارت، دانش و تخصص مربوط به وظيفه شغلي و سازماني خود را فراگرفته و تمام توان فني، تخصصي و حرفهاي خويش را براي انجام بهينه فعاليتهاي شغلي و سازماني بكارگيرند.

 

مفاد منشور

 1- انجام وظايف ومسؤليتهاي شغلي وسازماني

1-1- به رعايت نظم و انضباط در انجام فعاليتها و حضور به موقع در سازمان توجه نماييم.

2-1- درانجام وظايف و مسؤليتها پشتكار و جديت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهيم.

3-1- سعي نماييم تا دانش خود را در انجام فعاليتهاي سازماني به روز نگهداشته و آنها را با توانمندي و ابتكار خود در انجام فعاليتهاي اداري و سازماني به كار گيريم.

4-1- به ايده ها و افكار جديد ارزش قائل شده و براي اجرايي كردن آنها به شكل منطقي در دستگاه اجرايي متبوع و نظام اداري تلاش كنيم.

5-1- براي افزايش بهره وري نظام اداري از طريق افزايش بهره وري حيطه فعاليت خود تلاش كنيم.

6-1-از امكانات، تجهزات و سرمايه هاي نظام اداري حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بكوشيم.

7-1- در انجام فعاليتها و تعاملات، روابط خويشاوندي، قومي، جنسي، نژادي، مذهبي و غيره تأثيري در تصميمات و اقداماتمان نداشته باشد.

8-1- روحيه انتقادپذيري داشته و انتقادات سازنده ديگران را به عنوان فرصتي براي اصلاح و بهبود خود و فعاليتهايمان بدانيم.

9-1-هميشه و همه حال رضايت خداي متعال را مدنظر قرار داده و بر آنچه كه خداوند امر يا از آن نهي ميكند، توجه كامل داشته و او را ناظر بر اعمال و كردار خويش بدانيم.

2- رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همكاران

2-1-  مردم و شهروندان به عنوان ذيحق براي نظام اداري هستند. تلاش نماييم با ايجاد ارتباط مناسب و ارايه خدمت بهتر، تصويري مثبت از دستگاه اجرايي و نظام اداري در ذهن آنان ايجادكنيم.

2-2-  به مراجعه كنندگان به صورت عادلانه و درچارچوب قوانين، مقررات  وضوابط خدمت ارايه دهيم.

3-2-در محدوده وظايف شغلي، اطلاعات و راهنماييهاي لازم و مناسب به ارباب رجوع ارائه و در زمينه خدمات، شفاف سازي صورت دهيم.

4-2- خواسته هاي قانوني ارباب رجوع را در چارچوب و ظايف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشريفات زائد اداري و تحميل هزينه اضافي به و يا رائه دهيم.

5-2-  به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشاده رو باشيم.

6-2-به نظارات، پيشنهادها و باز خوردهاي شهروندان و مراجعه كنندگان به عنوان منبعي گرانبها براي بهبود عملكرد نگاه كرده و با ديد منطقي به آنها توجه كنيم.

7-2- به نظم و آراستگي شخصي و محل كار خود توجه كنيم.

8-2-سعي كنيم تا فرهنگ تكريم ارباب رجوع، پاسخگويي و گره گشايي از مشكلات مردم و مراجعان به يك ارزش حاكم در نظام اداري تبديل شود.

9-2- روحيه كار جمعي را در خود تقويت كرده و در انجام فعاليتهاي گروهي مشاركت جو و مشاركت پذير باشيم.

10-2- روحيه قدرداني از ديگر ان را در خود تقويت كرده و سعي نماييم كه اين امر را در بين همكاران اشاعه دهيم.

11-2- دانش، تجربه و توانمنديهاي خود را با سعه صدر در اختيار همكاران قرار داده و در ارتقاء توانمندي هاي آنان كوشا باشيم.

12-2-تا حد ممكن در حل مشكلات شغلي همكاران تلاش نماييم و از تجسس در زندگي خصوصي آنان پرهيز نماييم.